Käßmann fordert Aufhebung von Luthers Exkommunikation
Die ehemalige hannoversche Landesbischöfin Margot Käßmann hat von der katholischen Kirche die Aufhebung der Exkommunikation von Martin Luther gefordert. Dies werde auch von Katholiken wie dem Theologen Hans Küng verlangt, sagte Käßmann dem «Mannheimer Morgen». Die Ratsvorsitzende der Evangelische Kirche in Deutschland ist inzwischen Botschafterin ihrer Kirche für das Reformationsjubiläum 2017.
Käßmann sprach sich auch dafür aus, den 500. Jahrestag von Luthers Thesenschlag am 31. Oktober 2017 mit einem bundesweiten Feiertag zu begehen. Ihre größte Hoffnung sei es, mit den Katholiken zusammen Abendmahl feiern zu können. Viele ökumenische Kommissionen hätten gezeigt, dass dies theologisch verantwortbar sei. Sie halte es für denkbar, dass dies bis 2017 möglich sein werde. «1984 hat auch keiner geglaubt, dass 1989 die Mauer fällt», sagte Käßmann.
Kommentar dazu:
1. Ich denke, dass es Frau Käßmann nicht wirklich um Luther geht, sondern nur darum, die katholische Kirche zu protestantisieren und zugleich als intolerant dem "armen" Luther gegenüber hinzustellen, wenn ich diese Meldung oben im Lichte ihrer bisherigen"Ökumene"-Bestrebungen betrachte. Außerdem kann man mit ihrer Aussage ganz nebenbei unbemerkt den Papst als inkompetent hinstellen, denn wenn sie sagt, "Viele ökumenische Kommissionen hätten gezeigt, dass dies (das "gemeinsame Abendmahl") theologisch verantwortbar sei", impliziert das, dass nur noch der Papst dem im Wege ist. Nun ja, der war auch schon Luther im Wege. Nichts Neues seit knapp 500 Jahren. Auch wenn es Frau Käßmann, ebenso wie Martin Luther damals, nicht passt, so wird immer gelten:
Ubi Petrus, ibi Ecclesia. Wo der Papst ist, da ist die Kirche.
Martin Luther war übrigens niemals Papst, sondern nur einer der vielen Priester, die eine von der katholischen Kirche verurteilte Irrlehre in die Welt gesetzt haben.
Es steht den "Protestanten" übrigens frei, zur katholischen Kirche heimzukehren. Ich habe das als ehemalige Protestantin vor sechs Jahren getan und habe es keine Millisekunde lang bereut. Ich darf seitdem auch zur heiligen Kommunion gehen, falls es das sein sollte, was Frau Käßmann unter "Abendmahl" versteht. (Über das Problem des protestantischen "Abendmahls" hier, warum Katholiken sich nicht am protestantischen Abendmahl beteiligen dürfen hier.)
2. Es stimmt nicht, dass 1984 keiner geglaubt hat, dass die Mauer fällt. Ganz im Gegenteil:
Der russische hochrangige Ex-KGB-Überläufer Anatoly Golitsyn, der aus Angst vor Ermordung durch die Sowjets seit 1960 inkognito in den USA lebte, veröffentlichte 1984 sein Buch "New lies for old", in dem er u. a. erklärte, es sei ein sowjetischer Langzeit-Plan von 1959 (!), die Mauer fallen zu lassen, um so den Leuten besser erzählen zu können, dass sie von der kommunistischen Welteroberung abgelassen hätten.
Seine weiteren Prophezeiungen in diesem Buch sind zu 94% wahr geworden.
New lies for old zum Herunterladen und passendes Video hier
Ähnliches haben andere Ex-Kommunisten berichtet:
There is other evidence that corroborates Golitsyn's thesis. In his 1982 book We Will Bury You, Czech defector Jan Sejna also claimed the Berlin Wall would be torn down and the Warsaw Pact dissolved for reasons of deception [15]. Additionally, there are the 1992 and 2005 Mitrokhin Archives. More recently, weird 25-year-old videos of another KGB defector detailing a decades-long process of purposeful U.S. demoralization by Soviet intelligence services have appeared on You Tube.
3. Wenn man beim englischen Wikipedia nachschaut, erfährt man über Frau Käßmanns Jugend Folgendes:
She participated as a youth delegate in the 1983 plenary assembly of the World Council of Churches (WCC) in Vancouver, where she became the youngest member of the central committee.
Das Word Council of Churches war zu großen Teilen eine Sowjet-Veranstaltung. Einfach unter "World Council of Churches" und "soviets" googeln.
4. Über den "Kirchenretter" und Käßmann-Lehrer Hans Küng: hier. Über die Irrlehre des Herrn Küng: hier.
Siehe auch: Kardinal besorgt über Kommunismus-Nostalgie in Tschechien
Soviet Ghosts Haunt the World Council of ChurchesBy: Mark D. Tooley FrontPageMagazine.com | Friday, August 25, 2006
(...) By the 1960’s and 1970’s, the WCC had essentially abandoned traditional Christian beliefs about salvation and evangelism. Instead, the WCC’s focus had become political and economic "liberation." The WCC’s agenda was almost indistinguishable from that of the CPC.
Many young theologians and pastors in the ecumenical movement, like the Rev. Walter Altmann, cheerfully attended CPC events. They were either naïve about the CPC’s role as a Soviet instrument or did not care.
Altman would devote much of his own subsequent career to espousal of Liberation Theology. "A particular interest of mine has been to seek convergences between the theology of the Reformation and liberation theology," Altmann recounts. "In the 1970s, at the time of the military dictatorships in Latin America, there was widespread close ecumenical cooperation in the field of human rights, with a significant contribution from the World Council of Churches."
Much of the ecumenical movement came to see socialism rather than free market democracy as the desirable alternative to military dictatorship in Latin America. Groups like the WCC actively supported Marxist liberation movement and even now refuse to criticize the Castro dictatorship, because it is "socialist." Those churches that abandoned traditional Gospel work in favor of leftist "social justice" have paid a price. Denominations like Altman’s Lutherans hardly have a bright future in Latin America, where there are at least 40 million evangelicals, many if not most of them Pentecostal. (...)
http://archive.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=2890
World Council of Churches under fire
by Our Special Correspondent
On Dec. 30, 1987, the Singapore government shut down the
regional headquarters of the World Council of Churches,
which operates in Asia under the name Christian Conference
of Asia (CCA). In a press release motivating its decision,
Singapore's Home Ministry reported that, although the
Christian Conference had promised in 1974, when it moved
its headquarters from Bangkok to Singapore, not to engage
in political activity, the "CCA has been using Singapore as a
base to support 'liberation movements' in other Asian coun
tries, helping to fund pro-communist movements, solidarity
conferences, and exchanges for political activists and dissi
dents." The CCA was also caught red-handed attempting a
"Christian-Marxist " overthrow of the Singapore govern
ment.
Word is that the CCA is now petitioning Thailand to serve
as home base for its Asian operations. If the CCA is "denied
a visa" in the region, it will be a major step in drying up the
foreign-owned-and-operated networks that are targeting Asian
governments, from Seoul to New Delhi.
As the Asia arm of the WCC, the Christian Conference
has over 100 Protestant and Orthodox churches participating.
With key input from the Soviet bloc's Orthodox churches,
the World Council of Churches uses its "ecumenical" banner
to operate as a Soviet front group, a fact noted even by the
U.S. State Department. In its 1987 report, " Soviet Inftuenced
Activities: A Report on Active Measures and Propaganda,"
the State Department said:
"
During the 1960s and 1970s, the WCC's focus shifted
away from traditional ecumenical dialogue toward policy
stands on contemporary social and political issues, some of
which paralleled Soviet stands. Soviet church officials have
been increasingly active in encouraging WCC support for
policy lines that the U.S.S.R. also supports, and for using its
fora for presenting official Soviet views. . . .
"The WCC sometimes sponsors organizations or activi
ties that have some form of affiliation with Soviet front or
ganizations. On occasion, the WCC works with the CPC [the
Moscow-based Christian Peace Conference] and/or its affil
iates to encourage foreign governments to remove U.S. mil
itary bases .... WCC headquarters' support for radical left
ist and/or violent movements in the Third World has already
caused considerable controversy within member churches."
http://www.larouchepub.com/eiw/public/1988/eirv15n05-19880129/eirv15n05-19880129_056-world_council_of_churches_under.pdf
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